دلیل خرابی خازن کولر گازی و طریقه نصب آن

در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه کار خازن و طریقه نصب و خرابی خازن کولر گازی آشنا کنیم. در واقع ۳ عدد خازن در کولرهای گازی داریم، خازن کمپرسور کولر گازی، خازن فن داخلی کولر گازی و خازن فن بیرونی کولر گازی. دیجی سرویس یکی از بهترین نمایندگی تعمیر کولر گازی در تهران و کرج است که ارائه دهنده خدمات در زمینه نصب و تعویض و خرابی خازن کولر گازی به مشتریان می باشد. از دیگر خدمات این مرکز نصب کولر گازی، تعمیرات کولر گازی و سرویس کولر گازی شما می باشد. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های موجود در سایت با کارشناسان ما صحبت کنید.

 

خازن چیست

زمانی که کولر گازی روشن است ترموستاک هر چند دقیقه یک بار توسط خازن، کمپرسور را روشن می کند این عمل در طول شبانه روز چندین بار انجام می شود که ممکن است باعث خراب شدن خازن شود. خازن از دو صفحه موازی فلزی که لایه‌ای از هوا یا عایق در بین آن ها  قرار دارد تشکیل شده است. خازن‌ انرژی الکتریکی را به همراه مقاومت‌ نگه داشته و در مدار تایمینگ استفاده می کند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

انواع خازن کولر گازی

خازن خشک یا راه انداز-استارت

✔ خازن الکتریکی یا روغنی یا دائم کار

 

خازن خشک

خازن خشک جهت استفاده برای کار متناوب وغیر دائم کاربرد دارد این خازن که دارای ظرفیت زیاد، با ولتاژ کم است، به صورت لحظه ای1تا 3 ثانیه  وارد مدار می گردد و توسط سیم پیچ استارت از مدار خارج شد و با سیم پیچ استارت سری بسته می شود، بیشترین استارت خازن خشک6الی10 دفعه در ساعت می باشد.

خازن الکتریکی

خازن الکتریکی دارای ظرفیت کم و  ولتاژ زیاد تری نسبت به خازن خشک است. کاربرد خازن الکتریکی  دررله های ولتاژی و اتصال مستقیم به کمپرسور است این خازن در مدار به صورت موازی بین سیم پیچ های(S)استارت و(R)رانینگ بسته می شود.

ارائه کلیه خدمات نصب، سرویس و تعمیر کولر گازی

مرکر تخصصی تعمیرات کولر گازی دیجی سرویس

تست خازن کولر گازی با مولتی متر دیجیتال

بهترین روش برای تست کردن خازن، استفاده از دستگاه اهم متر است. ابتدا دو سر سیم های اهم متر را به خازن متصل کنید اگر عقربه اهم متر به سرعت تا انتهای صفحه رفت و به آرامی تا وسط صفحه برگشت، و تا ابتدا صفحه به کندی حرکت کرد نشان می دهد که خازن کولر گازی سالم است. دیدن علایمی مثل: برآمدگی، فرو رفتگی یا ترکیدگی در خازن نشان دهنده معیوب بودن آن است بهتر است هر دو سر خازن را با دو رشته سیم به ولتاژی که روی آن نوشته شده است وصل کنید، اگر جرقه آبی شدید ایجاد  شد یعنی شود خازن سالم است و اگر جرقه زرد رنگ و ضعیف بود یعنی خازن خراب است. البته انجام این روش بسیار خطرناک است. پس بهترین روش برای تست سالم بودن خازن استفاده از سنجش ظرفیت خازن روی مولتی متر می باشد.

نشانه های خرابی خازن کولر گازی

در این قسمت به بررسی علت خرابی خازن کولر گازی می پردازیم.

✔ زمانی که به هر دلیلی دمای کولر گازی بیشتر از محدوده طراحی شده برای خازن باشد باعث استهلاک خازن می شود و در نتیجه خازن خراب می شود. اگر کولر گازی در محیطی  مناسب نصب و ران اندازی نشود به خوبی عملکرد تهویه را انجام ندهد باعث ضعیف شدن فن می شود در نتیجه دمای آن بیش از حد نرمال خواهد شد که این تاثیر بدی بر روی خازن و کمپرسور دارد.

✔ زمانی که موتور کولر گازی خراب شود، خازن مجبور است بار اضافی را تحمل کن که خود این امر سبب خرابی خازن می شود.

✔ اگر موتور کولر گازی چه به صورت جزیی و چه به صورت کلی در سیم پیچ ها دچار نقص شود یا موتور مجبور به  تحمل اضافه بار گردد، باعث خرابی خارن می شود.

✔ اگر خازن کولر گازی خراب شود، ترموستات به محض حرکت در جهت عقربه های ساعت، موتور شروع به حرکت می کند اما روشن نمی شود تا حرکت کند.

✔ اگرکلید فن روشن نمی شود علت آن خرابی خازن است. در حالت ۱ کلید فن موتور صدا می دهد و شروع به آمپر کشی می کند، اگر به موقع کلید فن را خاموش نکنید ممکن است موتور فن بسوزد.

ارائه کلیه خدمات نصب، سرویس و تعمیر کولر گازی

مرکر تخصصی تعمیرات کولر گازی دیجی سرویس

نحوه تعویض خازن کولر گازی

بهترین روش تعویض خازن کولر گازی این است که ابتدا دستگاه را برق جدا کنید. به کمک یک پیچ گوشتی دو سر، پایه های خازن را به هم متصل کنید و آن را تخلیه کنید. مرحله بعدی بررسی اورلود کولر گازی، یعنی دستگاه دچار اورلود نشده باشد. در ادامه کار با یک پیچ گوشتی بست خازن قبلی را از بدنه باز کنید. بهترین روش برای اشتباه نکردن در تعویض خازن این است که سیم ها را یکی یکی از خازن قبلی جدا کنید به خازن جدید متصل کنید، خازن جدید را در محل خازن قبلی با بست متصل کنید و برق دستگاه را وصل کرده و کولر گازی را روشن کنید.

نحوه نصب خازن کولر گازی

برای اتصال سیم ها به خازن به این نکته توجه داشته باشید که c برای سیم مشترک کاربرد دارد، FAN برای اتصال سیم فن و HPEM برای اتصال به کمپرسور کاربرد دارد، در صورتی که  متفاوت بود سیم سوم یا کمپرسور باید به این سری متصل شود

اگرمی خواهید به اطلاعاتی در مورد تعمیر کولر گازی یا عیب یابی کولر گازی و علت خاموش شدن کولر گازی به دست آورید می توانید با دیجی سرویس تماس بگیرید.

سیم کشی خازن کولر گازی

نقشه خازن کولر گازی به این صورت است که علامت c به مفهوم com  و مشترک بر روی تمام خازن ها است و دو علامت  s به مفهوم استارت و R به مفهوم رانینگ است. در ضمن دو علامت MAIN و SUB بر روی تمام خازن ها قابل مشاهده است که به صورت سیم پیچ اصلی MAIN یا به صورت اختصاری C-R می باشد و سیم پیچ SUB یا به اختصار C-S به مفهوم سیم پیچ راه انداز است.

هزینه تعویض خازن کولر گازی

قیمت تعویض خازن کولر گازی به عوامل مختلفی بستگی دارد، مثلا: در صورتی که خازن کولر گازی خراب شده باشد و نیاز به تعویض داشته باشد مسلما هزینه بیشتری را باید پرداخت کنید، اما اگر خازن فقط نیاز به تعمیر داشته باشد، هزینه کمتری را مشتری پرداخت می کند در ضمن هزینه ایاب و ذهاب تکنسین به عهده مشتریان می باشد. با حضور در محل و بررسی وضعیت دستگاه و خازن، برآورد قیمت برای مشتریان عزیز قبل از تعویض یا تعمیر قطعه انجام خواهد شد.

ارائه کلیه خدمات نصب، سرویس و تعمیر کولر گازی

مرکر تخصصی تعمیرات کولر گازی دیجی سرویس

1 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
.